announcement

اسطوخودوس؛ گیاهی شگفت‌انگیز

اسطوخودوس گیاهی شگفت‌انگیز در درمان بیماری‌های اعصاب با طب سنتی

آیا شده است که وقتی شب به رختخواب می‌روید، از فرط خستگی جسمی برای لحظاتی بی‌هوش شده ولی بعد از یک ساعت از خواب بپرید و فکر و استرس نگذارد که دیگر بخوابید؟ آیا شده است که فشار شغلی و استرس آن‌قدر زیاد باشد که دو بار در روز سردرد شدیدی را تجربه کنید؟ این روزها مخصوصاً در شهرهای بزرگ، انسان‌ها به دلیل مشکلات فراوان و تحمل استرس بالا، بیش‌ازپیش با مشکلاتی از قبیل بی‌خوابی و اختلال اعصاب دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین به دلیل عوارض زیاد ناشی از مصرف داروهای شیمیایی اعصاب، مردم به دنبال درمان گیاهی مشکلات ناشی از اختلال اعصاب خود هستند. ازاین‌رو گیاهی مانند اسطوخودوس بیشتر از همیشه موردتوجه قرارگرفته است که در میان طبیبان سنتی به گیاهی شگفت‌انگیز برای درمان اعصاب و روان شهرت دارد.

مشخصات گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاه بومی اروپا بوده و در ایران کشت می‌شود. این گیاه ارتفاع 30 تا 60 سانتی‌متر با گل‌هایی به رنگ‌ آبی و بنفش دارد. گل‌های اسطوخودوس بسیار معطر بوده و اواخر بهار تا شهریور بهترین زمان ممکن برای برداشت این گیاه است. 12 نوع اسطوخودوس وجود دارد که از میان آن‌ها، 3 نوع معروف و پرکاربرد آن به شرح زیر است:
1-اسطوخودوس فرانسوی که نسبت به سایر اسطوخودوس‌ها ازنظر رنگ و عطر منحصربه‌فرد است.
2- اسطوخودوس گروسو که برای استخراج روغن اسطوخودوس معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3- اسطوخودوس پرتغالی یا سنبله که در نوشیدنی‌ها و غذاها معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد و عطر ملایمی دارد.

اسطوخودوس و معجزه‌ی درمانی آن

وقتی به فروشگاه داروهای گیاهی مراجعه می‌کنید و از فروشنده برای مشکلات عصبی، استرس و بی‌خوابی خود چاره می‌خواهید قطعاً یکی از گزینه‌هایی که به شما معرفی می‌کند، اسطوخودوس است. جالب اینجاست که فواید درمانی اسطوخودوس تنها به کاهش مشکلات عصبی محدود نمی‌شود. در میان طبیبان و دانشمندان، اسطوخودوس به جارو برای مغز و شلاق برای قلب معروف است. تعدادی از خواص درمانی این گیاه شگفت‌انگیز به شرح زیر است:

اسطوخودوس و اختلالات عصبی
قطعاً در زندگی ما پیش آمده است که شب به خانواده شب‌به‌خیر گفته‌ و به سمت رختخواب رفته‌ایم تا خوابی راحت و عمیق را تجربه کنیم. بعد از گذشت چندین ساعت فکر و خیال، زنگ ساعت یادآوری می‌کند که وقت خواب تمام است و باید به سرکار برویم و ما کل شب را بیدار بوده‌ایم. آن روز کاری کسل‌کننده‌ترین روز کاری عمرتان خواهد بود چون نه حوصله کار هست و نه حوصله حرف زدن با همکاران.
افراد بسیاری در حال حاضر از اختلال خواب ناشی از فشارهای عصبی و استرس رنج می‌برند و همین مسئله زندگی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. در میان گیاهان دارویی و دمنوش‌ها، دمنوش اسطوخودوس معجزه‌ای برای این‌گونه اختلالات روانی است. طبیبان بسیاری دمنوش این گیاه را برای درمان اختلال خواب، کاهش استرس و اضطراب و سردرد تجویز می‌کنند. اگر شما هم از این مشکلات رنج می‌برید بهتر است هر شب قبل خواب یک یا دو لیوان چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس را بنوشید تا خودتان اثر معجزه‌آسای این گیاه را تجربه کنید.

اسطوخودوس و درمان سرماخوردگی

از زمان کودکی هرگاه کسی سرماخوردگی داشت، اولین تجویز مادربزرگ‌ها دمنوش آویشن و سوپ بود ولی کسی معمولاً خواص گیاه اسطوخودوس را برای سرماخوردگی نمی‌دانست. جالب اینجاست که طبیبان طب سنتی یکی از خواص اسطوخودوس را برای درمان سرماخوردگی می‌دانند. یکی از این دلایل، سطح ویتامین C بالای این گیاه نسبت به گیاهان دارویی هم‌ردیف خود است. همچنین بخور روغن اسطوخودوس با داشتن خواص ضدالتهابی برای کم کردن ترشحات بینی بسیار مفید است. شما هم می‌توانید برای درمان از 5 قطره روغن اسطوخودوس در آب جوش و بخور به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

اسطوخودوس و خواص ضد دردی

آیا می‌دانستید که گیاه اسطوخودوس با مکانیسم مهار فعالیت گیرنده‌های عصبی بدن، اثرات ضد درد بالایی دارد؟
در تحقیقاتی مشخص شده است که استفاده از گیاه اسطوخودوس سبب کاهش استرس زنان باردار قبل از زایمان و همچنین کاهش درد شدید آن‌ها در حین زایمان می‌شود. در برخی منابع همچنین ذکر شده است که ماساژ بدن با روغن اسطوخودوس به دلیل داشتن اثرات ضد درد و التهاب، سبب بهبود کمردرد می‌شود. حتی در تحقیقی نشان داده شده است که در افراد معتاد، گیاه اسطوخودوس توانایی بالاتری نسبت به متادون برای کاهش میزان تحمل و وابستگی به مرفین در حالت مزمن دارد.

طبع اسطوخودوس
این گیاه برای رشد نیاز به تابش آفتاب زیاد، هوای گرم و رطوبت کم دارد. طبع این گیاه گرم و خشک بوده و در طب سنتی به‌عنوان دافع بلغم (سرما و رطوبت) از آن یاد می‌شود. مقدار اسانس موجود در این گیاه رابطه مستقیمی با مقدار تابش نور خورشید دارد و هرچقدر بیشتر تحت تابش آفتاب باشد، مقدار اسانس بیشتری در این گیاه تولید می‌شود. همچنین هرچقدر آبیاری این گیاه بیشتر باشد، اسانس موجود در گیاه پایین‌تر می‌آید.

 

امتیاز بدهید

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

Your email address will not be published.

  • آخرین مقالات

    آخرین اخبار منتشر شده

  • مدیران شرکت دمی نو از سال ۱۳۷۳ در بازار تهران در زمینه زعفران و فروش دمنوش های گیاهی آغاز به کار کرده و از سال ۱۳۹۹ کادر خود را توسعه داده و برند دمی نو را پایه گذاری کرده. با بیش از چهار سال سابقه خدمت به مشتریان در زمینه فروش دمنوش و قهوه و لوازم جانبی را دارا میباشد و برند دمی نو را به ثبت رسانده است.

    تهران_پونک _بالاتر از میدان پونک _نبش خیابان هفتم_ساختمان نوروزی_پلاک ۳۱۳_طبقه۲_واحد۵

    کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دهکده نواوران دمنوش می باشد

    دمی نو

    فروشگاه قهوه، دمنوش و لوازم دم آوری

    بستن

    کالاها

    دسته بندی ها

    • ورود با پیامک
    • ورود با رمز
    user

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • موجودی
    • وزن
    • طول
    • اطلاعات
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه